lauantai 11. huhtikuuta 2015

Host Family

Eli tässä tulee tietoa siis siitä kuinka löysin host perheeni.

Host perheen löysin https://www.aupair-world.net/ ja suosittelen sivua todella, jos itsenäisesti on au pairiksi lähdössä. Sivu on todella selkeä ja saat tehtyä sinne helposti oman profiilin.



Tein oman profiilin au pair worldiin monta kuukautta ennen kuin aloin ees etsiä perhettä aktiivisesti. Kannattaa todellakin panostaa oman profiilin teksteihin, koska perheitä yleensä kiinnostaa millasen ensivaikutelman he saavat au pairista.

Aloitin host perheen etsinnän aktiivisesti siinä maaliskuun keskivaiheilla ja 6. huhtikuuta minulla perhe jo olikin. Tietysti lähettelin viestejä perheille jo ennen maaliskuuta ja välillä oikeesti tuli semmonen olo ettei sitä perhettä löydy, kun perheet lähettivät negatiivisen vastauksen takaisin tai eivät vastanneet ollenkaan. Luin hirveesti kaikkia au pair blogeja ja olin niin kateellinen, kun kaikki oli jo löytäny perheen ja ite olin sillee "whyyyyyyyyyyyy....?"

Löysin sitten yhden perheen, joka vaikutti mulle aivan täydelliseltä. Perheessä oli äiti, 4-vuotias lapsi, kolme koiraa ja kaksi kissaa. Tämähän ei kaikille  vaikuta täydelliseltä, mutta itellä oli yks kriteeri se, että perheessä ois ainakin joku lemmikki. Vaikka lapsia olenkin menossa hoitamaan, en usko että voisin elää ilman jotain eläintä ympärilläni. Ainoa ongelma tässä perheessä oli, että he etsivät vähintään 23-vuotiasta au pairia ja mietinkin pitkään, että kehtaisinko lähettää heille viestiä, koska itsehän olen vasta 18. Lähetin, koska oikeesti tuli semmonen tunne, että tää olis täydellinen perhe mulle.


Muutaman päivän jälkeen tuli äidiltä positiivinen vastaus, että haluaisivat tietää musta enemmän ja kysyivät myös sähköpostiosoitetta, johon voisivat laittaa enemmän tietoa itsestään. Siitä lähti se viestittely sitten. Kyselin kysymyksiä, he vastasivat ja kysyivät vuorostaan minulta. Tähän mennessä näkyy sähköpostissa olevan 93 viestiä meidän kesken läheteltynä.

Host äiti pyysi minua facebookissa kaverikseni ja well, tietysti hyväksyin hänet. Hän sanoi, että näen sieltä enemmän kuvia heistä. Ja tiedän, en ihan "sääntöjen" mukaan hoitanut tätä perheen hankintaa, sillä en ole vielä jutellut äidin kanssa skypessä tai puhelimessa, mikä todellakin olisi suotavaa. Oon kuitenkin äidin kanssa facebookissa, olen jutellut heidän entisen au pairinsa kanssa ja perhe tuntuu itselleni todella täydelliseltä. Muutama päivä sitten host äiti lähetti viestiä, että haluaisivat minut au pairikseen ja sanoin kyllä. Oon niin innoissani että! Toivoin niin paljo, että he valitsevat minut. :)

That's me after getting the email about me being picked as an au pair.


Tuli jotenkin niin hyvä mieli jossain vaiheessa, kun host äiti lähetti viestiä, että on jutellut vanhempien ja enemmän sellaisten au pairien kanssa, jonka he eka ajattelivat haluavansa, mutta saivat "such a nice feeling from you". Ahh, voin kertoo, että sain sydänkohtauksen, kun luin viestin alun kännykällä ja äiti oli kirjottanut siihen "I've been talking to some other au pairs..." Mä olin sillee "Eiiiii!  Nyt ne on valinnu jonkun toisen!"

Perhe asuu siis suht pienessä kylässä, Milton Keynesin ja Bedfordin välissä. Milton Keynesiin noin 13km ja siitä en oo ihan varma kuinka pitkään menee junalla Lontooseen, mutta suht lähellähän tuo tuossa on. Junien ja bussien hinnatkin kyselin edelliseltä au pairilta eikä nuo päätä juuri huimanneet.



Mä luin muutamasta keskustelusta ja blogista, kuinka paljo ihmisille oli tullu yhteydenottoja au pair worldissä ja voin sanoo, että mulle tuli tasan yks yhteydenotto. Ja sekin perheeltä, jossa oli liian nuori lapsi + viestissä ei ollu ees sitä henkilökohtasta viestiä. Lähetin siis omatoimisesti viestiä perheille ja sieltähän se sitten löyty. Don't give up!

Kannattaa kysellä perheeltä kaikki mitä mieleen tulee vaikka se vaikuttais tyhmältä, sillä mitä enemmän oot perillä perheestä ja heidän tavoista/säännöistä yms. sitä paremmin luultavasti tulet toimeen heidän kanssaan. Pitää kuitenkin muistaa, että mitkään maailman puhelut, skypettelyt, sähköpostit jne, ei tule takaamaan, että sä siellä perheessä viihtysit. Sen näkee vasta sitten siellä paikan päällä. :))

Mä en tiiä unohinko jotain, mutta jos niin tein, niin vapaasti vaan kysymyksiä kommentteihin. Tämä nyt on aika massiivinen postaus, joten tuolla välissä on vähän random kuvia, ettei tämä nyt pelkästään tekstiä ois.

Buh bye~


8 kommenttia:

  1. tää on vähän random, mut kysyit sun ekassa postauksessa tosta sun blogin nimestä ja heittäisin et vois olla all time low'n 'somewhere in neverland' -biisistä? :D

    mut anyways, taidan olla sun kanssa vähän samassa tilanteessa - oon nimittäin parhaillaan ettimässä host-perhettä ruotsista tai brittilästä aupparointia varten. eli sori jo etukäteen jos/kun tuun tökkimään täällä aiheeseen liittyen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Awwh, it is! Hah, kiva, että joku tietää :D

      Reeealllyy~? Millon oot aatellu lähtee? Tänne vaan tökkimään, no problem-o! :D

      Poista
    2. yayy :D

      mielellään joskus heinäkuussa lähtisin kun vaan eka sattuis sopiva perhe kohdalle. ois tässä lähiaikoina tarkotus skypetellä muutaman kanssa, mut saa nähdä kuin sit käy.

      -iala

      Poista
    3. Varmasti sopiva perhe löytyy! :D

      Tuu ilmottelemaan miten sulle menee ne skypettelyt! Now I'm curious! :D

      Poista
    4. oon liian laiska et jaksaisin kirjautuu sisään, mut no joo minä iala taas :D

      haha, nyt ois tosiaan ne pari skype callia takana, ja oon niin ilonen kun tää mun "ykkösperhe" vaikutti viel kivemmalta mitä niien profiilin perusteella :D vaik sössötin välillä jotain omaa, niin sain kuitenkin sen vaikutelman et nää vois ehkä jopa oikeesti haluta mut sinne jeee! olin jo melkein ehtiny masentua, kun yks brittiperhe, jonka kanssa olin puhunu aiemmin, ei oikein vastannutkaan mun odotuksia.

      mut tää on vaan jotenkin niin hassua, miten eri hostit hoitaa näitä aupparihakuja. multa noi molemmat perheet vaati heti ekassa viestissä skypettelyä, enkä oo muuten vielä hirveesti viestitellyt niien kanssa, ja sulla on tyyliin toisin päin :D

      Poista
    5. Jee! Toivottavasti ne valihtee nyt sut. Fingers crossed ;)

      Joo, näkyy olevan aika erilaisia toimintatapoja. :D Ennen tätä nykystä perhettä juttelin kans yhen äidin kanssa skypessä ja nehän ehdotti skype callia jo ensimmäisesssä viestissä ja samalle päivälle vielä (hirvee huoneen siivous oli edessä lmao). En oikein mitään siinä puhunu, kun se äiti vastas mun kysymyksiin, jotka olin lähettäny sähköpostilla, joten en ehkä ihan parhainta kuvaa antanu, mutta oon jotenkin niin onnellinen, ettei ne sitten valinnukkaan mua vaan sain tämän nykysen perheen. Tämä on just täydellinen mulle. <3

      Saat tulla ilmottelemaan tänne miten sun tilanne etenee :D

      Poista
    6. voi eii, not fair tolleen täräyttää et nyt heti saman tien tänään ois skypettelyn paikka :D oikeestaan mäkin tota kivemman perheen skype callia varten kipaisin meiän taloyhtiön saunaosastolle et saisin puhuu rauhassa niien kanssa et jooo..... mut kun se vaan on semi nerve-racking tilanne, varsinkin kun en muutenkaan tykkää hirveesti mistään puhelinsoitoista tuntemattomille!! niin ihan oikeutettuu olla vähän irrationaalinen ;D

      haha joo, tuun varmaan taas jossain vaiheessa hölisee tänne jotain sheissee :D

      Poista
  2. I know right!? :D Mulla on sama kans, inhoon puheluita jo suomeks niin sitten pitäis yrittää sönkätä jotain vielä englanniks. Käskin äitin laittaa maajussille morsiamen kovalle, ettei se kuule kun nolona sönkötän toisessa huoneessa lmao

    Onko mitään uutta kuulunu perhe ehdokkailta?

    VastaaPoista